תפיסת החינוך בחולדה

תפיסת החינוך בחולדה מעוצבת ומתגבשת באופן דינמי הקשוב לצורכי הקהילה ולכל שכבות הגיל. יש חשיבות רבה לשילוב הורים וקהילה, העמקת החינוך לערכים, עיצוב אקלים חינוכי מיטבי וקשר בין הצוות החינוכי והילדים.

אנו נותנים דגש למנהיגות חינוכית וחיזוק מערך החינוך הבלתי פורמלי יחד עם הידוק החיבור למערכת החינוך הפורמלי.

בנוסף, הקמת מערכת חוגים ענפה ועשירה המספקת לתושבים מענה לכל צורכיהם.

ההחלטות בנושאי חינוך מתקבלות על ידי ועדת חינוך המונה שבעה חברים  ומנהל החינוך , חגי כהן. 

 

ועדת החינוך מתכנסת פעם בחודש בכדי לדון בסוגיות הבוערות וגם כדי להוביל את החזון החינוכי.

לפרטים נוספים ומידע, חגי כהן   hagayhulda@gmail.com 

 

אירועי חינוך

13 ספטמבר 2014

 

פרוטוקול אסיפת פתיחת שנה בחינוך

 

ביום רביעי ה- 10.9.14 התקיימה ישיבה אשר אליה הוזמנו תושבי קיבוץ חולדה, מטרת הישיבה הייתה חשיפה לחזון החינוכי בחולדה תוך הצגת תכנית פעולה ויעדים. הנוכחות הייתה מרשימה, כאשר נכחו מעל 80 משתתפים.

בישיבה הוצגו יו"ר הועד - אייל שני, נבחרי ועדת חינוך - ליאת הייט, שולי אנוקוב, עמיר מחול ומיכל נעים-קורן וכן רכזת החינוך הנכנסת - לימור עוזרי.

בתחילת המפגש התייחסנו בקצרה לתהליך חושבים חינוך שהתקיים בשנה האחרונה בליווי קצ'י פריטלנסקי, מנהלת הקהילה של הקיבוץ (האגש"ח – אגודה שיתופית חקלאית) ואת תוצרי התהליך.

בהמשך לימור הציגה את המסגרות הפועלות בקיבוץ:

1.פעוטות - מלידה עד גילאי שלוש, הרי הם רשת "ילדודס" המנוהלת על ידי רחלי ואיילת.

2. שלושה גני משרד החינוך הפועלים ברוח הקיבוצית וקולטים את הילדים בגילאי 3-6 .

3."צהרון רעות" הקולט את  כיתות א'-ג'.

4.תנועת הנוער "בני המושבים".

המטרה, כי כל המסגרות ינהלו שיח וקשר ביניהן, כך שתיווצר שפה משותפת ויהיו קשרים בין-שכבתיים בין הילדים והנוער.

 

כמו כן, שוחחנו על משמעות הרוח הקיבוצית בגנים, שבאה לידי ביטוי בשלושה עקרונות מנחים:

1. התמקצעות הצוות החינוכי בהבנת השלב ההתפתחותי בו הילד נמצא ובכך גם ההבנה אלו משימות התפתחותיות נגזרות ממנו.

2.קשר עם הסביבה הקרובה- שבא לידי ביטוי בטיולים, התייחסות לעונות השנה בשדה, חלקה חקלאית בשטח הגן או בקרבתו, שימוש בחצר גרוטאות ועוד.

3.הכרת הקהילה- הכרת אנשים, מקומות ואירועים מתוך מעגל החיים של הילד\ה.

יתרה מזאת, ממש בימים אלו אנו עובדים על מערך תכנית צהריים בגני הילדים ותכנית שתיתן מענה חינוכי הולם לחופשים.

 

ליווי בהסעות הילדים לביה"ס - הוצגו בפני המשתתפים שלושה מודלים שונים לליווי, כשרוב המשתתפים הסכימו כי מערך ליווי בוקר שהתנהל בשבועיים האחרונים הינו הולם ולכן עיקר הדיון הופנה לבניית מודלים של ליווי צהריים. אסכם ואומר כי הוצגו שלושה מודלים המתייחסים לצהריים:

1.      ליווי נוער ומתנדבים:

בוקר:

*"סע לשלום" - בכל תחנת עלייה יהיו הורים מתנדבים ע"פ סבב אשר ידאגו שכל הילדים עולים בביטחה וחגורים בחגורת הבטיחות.

*בזמן הנסיעה לכיוון בית הספר, נערים מכיתה ט' (בתשלום סמלי) יהיו אחראים על התנהלות ההסעה כסידרה.

בצהריים:

תלמידי כיתה ו' כ"נאמני הסעה" (עדיין לא הוקם)

עלות ליווי  זה היא 13 ₪ חודשי. (התשלום יגבה בעבור עשרה חודשים מראש- 130 ₪ שנתי).

 

2.      ליווי מלא של מבוגר (בוקר וצהריים)

 שכרוך בעלות של 110 ₪ עבור חודש, לכל ילד.

 

3.      ליווי חלקי

בוקר- מערך "סע לשלום" (הורים מתנדבים ושכבה ט').

צהריים- ליווי מבוגר

עלות מודל זה הוא 55 ₪ לילד עבור כל חודש.

 

הערות:

1.    נשתדל שבאוטובוסים השבים בצהריים, אשר בהם לא יהיה ליווי של מבוגר, בכל מקרה יפעל  "נאמן הסעה", תלמיד כיתה ו' שיתודרך על ידינו.

2.    אכיפת המשמעת בזמן ההסעות תגובה על ידי בית הספר (אשר נציגותו היא חווי סגנית המנהלת) וגם על ידי רכזת החינוך.

3.    ממש בשעות האחרונות אנו עורכים סבב טלפונים להשלמת אישור ההורים לגבי מערך ליווי מבוגר באוטובוס המחזיר את תלמידי כיתות א' ו ב' (שמונה 54 ילדים ולכן מרכיב אוטובוס שלם אחד).

4.    עוד היום יתפרסם מייל בו כל משפחה תוכל לבחור את המודל המתאים לה ואנחנו נספק את השרות להקמת מערך הליווי.

חשוב לציין!

רק היענות של כל הילדים משכבה א'-ב' או הידיעה הברורה כי חלק אינם משלמים והסכמת השאר לשלם יותר עקב כך וכן איסוף תשלום מראש (או הרשאה לחיוב החשבון) הם הבסיס להקמת המערך.

 

נושא נוסף עליו התקיים דיון הוא הקמת מרכז חברתי (מרח"ב) בקיבוץ. וועד האגודה בתיאום ובעזרת האגש"ח הקצה מבנה ומשאבים לצורך הקמת מרחב זה. המרחב מיועד לקליטת ילדים מכיתות ד'- ט', מטרתו להוות בסיס לפיתוח חברת ילדים פעילה, לזמן סיטואציות חברתיות ולהוות מענה נאות לבילוי עם חברים אחר הצהריים בתיווך מבוגר אחראי, המכוון לערכים החינוכיים בהם אנו מאמינים ולמעגלי שיח איכותיים. הועלו הסתייגויות מהקהל לגבי העלות ולגבי המחיר החברתי של השתתפות חלקית. השאיפה היא להגיע למצב בו כמה שיותר ילדים יוכלו לקחת חלק בפעילות.

 

הוצגו שלושה מודלים:

1.   פעילות שכבת ד'-ו' פעמיים בשבוע מתום בית הספר עד 16:30.

2.   פעילות שכבת ד'-ו' פעמיים בשבוע מ- 16:00-18:00

3.   פעילות ד'-ו' כל יום מתום בית הספר עד השעה 16:30, כולל מערך חופשים מלא.

*בכל המודלים שכבת ז'-ט' ישהו מ- 18:00-20:00 באחד הימים וביום הנוסף משעה 19:00-21:00.

ציינו כי כרגע נשמח לשמוע דעות נוספות ולגבש את המודל שיספק מענה מיטבי לצרכים של הילדים. כשנגבש החלטה, נוכל לצאת לדרך ולהתחיל בעשייה.

הועלתה הערה שגם שכבה ג' מעוניינים בפעילות חלקית כמו שמוצעת באחד מהמודלים ולא כפי שמופעל היום כחלק מהצהרון של רעות.

 

לאחר שלימור יצאה נפתח דיון על תהליך ההחלטה על גביית סכום ההשתתפות בעלות שכרה. נמתחה ביקורת על היעדר שיתוף בתהליך ההחלטה והוצעו חלופות לאופן שבו נוהל העניין. הועלתה שאלה לגבי האפשרות להעברת רשות החינוך למועצה, שאלה זו נענתה כי במהלך השנה נערוך דיון פתוח לגבי יתרונות וחסרונות בהעברת רשות החינוך לידי המועצה וההחלטה תתקבל באסיפה הכללית.

אייל הסביר בשם הועד את תהליך קבלת ההחלטות בבחירת מנהלת החינוך ואת העובדה כי רשות החינוך עוברת באופן אוטומטי לוועד הקהילתי (במצב של זהות ועדים מדובר בוועד האגודה).

 

עדכון לגבי תהליך הקמת המרחבים:

פגישת התנעה תתקיים ביום רביעי הקרוב ה- 17.9. מטרת המפגש הינה לגבש את המסגרת וסוג המענה החברתי והפיזי שיינתן – החל מאופן השקעת הכספים שהוקצו לשיפוץ, המשך בשעות הפעילות, האם תיכלל ארוחת צהריים, מה יהיה אופי הפעילות (רק חברתי? כן/לא עזרה בשיעורי בית? פעילויות העשרה?) וכלה בהרכב הצוות החינוכי (רק מדריך בוגר? אולי בשיתוף הבוגרים משכבת הנעורים?). נוכחותכם ודעתכם חשובה. 

המפגש יתקיים במבנה המיועד למרח"ב, ליד תחנת ההסעה הסמוכה למבנה של הצהרון של רעות, הכניסה מהחניה של ירוק על המים.

להורים לילדים בכיתות ד'-ו' בשעה 20:30,

להורים לילדים בכיתות ז'-ט' בשעה 21:30.

זו ההזדמנות שלכם לשמוע יותר, להציע ולהשפיע עוד על מערכת החינוך בחולדה.

 

 

תודה על השתתפותכם בערב ולהמשך שיתוף פעולה פורה,

צוות ועדת חינוך ולימור עוזרי, רכזת החינוך

דירוג